menu
Onderzoek
& ontwikkeling
 

De Boer c.s. is specialist in persoonlijkheids­onderzoek. Het in kaart brengen van wat iemand kan en doet is waar we in excelleren. We coachen persoonlijk en professioneel vanuit diverse invalshoeken om u te ondersteunen bij het creëren van een nieuw perspectief.

Overname
& verandering
 

De Boer c.s. ondersteunt organisaties wanneer het gaat om bedrijfsovername en organisatieverandering. In een specifiek voor uw vraag ontwikkeld begeleidingstraject bieden wij de expertise die u nodig heeft bij zaken waar u in uw organisatie tegenaan loopt.

Netwerk
& selectie
 

Bouwen aan een sterk team is de basis voor elke organisatie. Zorgvuldigheid bij het zoeken en selecteren draagt bij aan de kansen op succes en voorkomt onnodige teleurstellingen. De Boer c.s. heeft een groot netwerk met bedrijven en professionals die wij bij elkaar brengen.

Op zoek naar een nieuwe baan? Bellen maar! 

Bellen naar aanleiding van een leuke vacature is iets waarvan veel mensen misschien wel weten dat het verstandig is, maar toch nalaten te doen. De één vindt het eng of lastig om telefonisch contact op te nemen, de ander ziet het nut er niet direct van in. Wanneer je jezelf goed wil presenteren bij een potentiële nieuwe werkgever, is een telefoontje toch een belangrijke eerste stap. Je laat je naam alvast eens horen, krijgt de kans om een positieve eerste indruk achter te laten en je hebt tegelijkertijd de mogelijkheid om vragen te stellen over de vacature die jou aanspreekt.

Uit onderzoek blijkt dat je door te bellen makkelijker een band met iemand creëert, dan wanneer je deze persoon mailt (Bron: Psychologie 6-2016). Door eerst te bellen naar aanleiding van een vacature geef je jezelf een betere kans dat jouw cv gezien wordt, zeker wanneer er veel mensen reageren. Aangezien niet iedere kandidaat die solliciteert de stap zet om te bellen van tevoren, kom jij wanneer je wel het telefoongesprek aangaat nóg beter uit de bus.

Wanneer je je voorbereidt op een telefoongesprek naar aanleiding van een leuke vacature is het belangrijk dat je weet naar wie je moet vragen. Meestal staan er in de vacaturetekst gegevens van degene die je hiervoor het beste kunt benaderen. Is dit niet het geval, dan kun je contact opnemen met de personeelsafdeling van het bedrijf, en informeren bij wie je met inhoudelijke vragen terecht kunt. Let erop dat je vanaf het moment dat je contact legt een goede indruk wil maken, en dat je professioneel en oprecht geïnteresseerd overkomt.

Om het telefonisch informeren naar een vacature voor jezelf gemakkelijker te maken, is het verstandig om je goed voor te bereiden op het gesprek. Het opstellen van een bel-protocol kan hierbij helpen. Door voor jezelf een structuur aan te brengen in hoe je het gesprek vorm wil geven, en de vragen die je hebt duidelijk op te schrijven, is het gesprek minder spannend en zorg je ervoor dat je de juiste dingen zegt en vraagt.

Om je alvast op weg te helpen kun je hieronder een basis bel-protocol vinden. Pas het protocol aan op basis van de vacature waarop je reageert, en denk goed na over de vragen die jij belangrijk vindt om te stellen.

  • Zorg ervoor dat je jezelf goed introduceert, wie ben jij, waarom bel je deze persoon en bel je gelegen? Vertel vervolgens waarom de vacature je aanspreekt, en welke vragen deze bij je opriep.
  • Zorg ervoor dat je geen dingen vraagt die al in de vacaturetekst genoemd worden. Ook de vraag of een bepaalde verwachting – waar jij niet aan voldoet – een harde eis is, stel je beter niet. Op deze manier wijs je de contactpersoon er enkel op dat jij niet aan deze eis kunt voldoen. In het protocol vind je enkele vragen die je zou kunnen stellen. Laat merken wanneer jij enthousiast bent over de antwoorden die de contactpersoon je geeft. Op deze manier ontstaat er een positief gesprek en laat jij een positieve indruk achter aan de andere kant van de lijn.
  • Zorg voor een duidelijke afsluiting. Ga na of de contactpersoon nog vragen heeft voor jou, bedenk van tevoren alvast welke dit zouden kunnen zijn. Geef aan dat je nog steeds enthousiast bent over de vacature en dat je je cv en brief zo spoedig mogelijk naar ze toestuurt. Door te besluiten met een uitspraak als ‘Wellicht spreken we elkaar snel!’, of ‘Graag tot ziens!’, laat je een zelfverzekerde indruk achter.

Vervolgens is het verstandig om in je motivatiebrief te refereren aan de informatie die je telefonisch hebt ontvangen. Geef aan waarom deze informatie je nog enthousiaster heeft gemaakt over de functie en noem de persoon met wie je contact hebt gehad. Succes!

De volgende keer lezen jullie hier mijn tips over het opstellen van een goed cv, en het maken van een goede motivatiebrief.

Introductie

  • Wie ben ik?
  • Waarom bel ik?
    • Bijvoorbeeld: Ik heb uw vacature gezien en deze leek mij erg leuk/interessant!
    • Ik heb een aantal vragen naar aanleiding van de vacature.
  • Vragen naar contactpersoon/ben ik hiervoor bij u aan het juiste adres?

Vragen

  • Ik heb uw vacature gezien, deze spreekt mij erg aan omdat… (het mij een erg afwisselende functie lijkt/werken in een klein team lijkt mij erg leuk)
  • Waar ik nog benieuwd naar ben/wat ik mij nog afvroeg:
    • Wat is de belangrijkste taak van degene die deze functie gaat vervullen? Waar gaat deze persoon zich het grootste deel van zijn tijd mee bezig houden?
    • Hoeveel uur beschouwen jullie als fulltime?
    • Met wat voor projecten zal de persoon die deze vacature vervult zich bezighouden?
  • Blijf enthousiast! (Helemaal goed! Dat klinkt zeker als iets waarvoor ik geschikt zou zijn).

Afsluiting

  • Heeft u nog vragen voor mij?
  • Ik ben nog steeds erg enthousiast over de vacature.
  • Ik wil op deze manier toch even mijn stem laten horen.
  • Bedankt dat u even de tijd nam om mij te woord te staan.
  • Ik ga u mijn CV en motivatiebrief sturen.
  • Wellicht spreken we elkaar snel!

Lisa Schutte